Vzestup a pád Survival horroru – část první

Od mala jsem se rád bál. Ať už u hororových filmů, knížek nebo jen strašidelných pohádek, které mi vyprávěla babička. Když jsem hrál v roce 1998 na kamarádově PS1 první Resident Evil, nabídla mi tato hra něco, co do té doby žádná jiná. Opravdu jsem se bál. Stačilo pár minut s ovladačem v ruce a hned jsem si uvědomil, že toto je láska na celý život.

Dámy a pánové, ke čtení se pohodlně usaďte a dovolte mi, abych vám představil svět Survival horroru.

Jedná se vlastně o akční adventury s charakteristickými prvky jako jsou nadpřirození nepřátelé (zombies, mutanti…), deficit munice (či úplná absence zbraní), lehce zranitelná postava a často také stísněné prostředí. Úkol těchto prvků je jasný – vyděsit hráče a postarat se tak o kvalitní zábavu.
Ačkoliv se název Survival horror používá od druhé poloviny devadesátých let, historie žánru sahá až na počátek let sedmdesátých. To se na trhu objevila první strašidelná hra se jménem Haunted House (1972), určená pro Magnavox Odyssey.

Šablona pro Magnavox Odyssey – Haunted House (1972)

Zde jste se s nutnou porcí představivosti chopili role dvou detektivů, kteří pomocí svítilen odhalují záhady uvnitř strašidelného domu a nesmějí se navzájem potkat. Technicky se jednalo spíše o deskovku, protože hra byla hratelná pouze ve dvou hráčích, potřebovali jste nákres, který se zavěsil přes televizní obrazovku a dva balíčky hracích karet. Komerční úspěch byl zanedbatelný, ale tento „pilot“ si své fandy našel.

Dalším významným zářezem, byla až po téměř desetileté odmlce, Vetřelcem inspirovaná hra Nostromo (1981) pro japonské počítače NEC. Přestože jste zde už mohli reálně s „něčím“ hýbat, pořád bylo potřeba mít dost barvitou fantazii, abyste si představili, že utíkáte napříč ztroskotanou vesmírnou lodí před neviditelnou formou mimozemského života.

Vizuální podoba s Vetřelcem je opravdu velmi vzdálená – Nostromo (1981)

O rok později vychází Haunted house (1982) pro tehdejší majoritní platformu Atari 2600. S původní hrou na Magnavox má společný jen název. Zde si zahrajete za pár očí, se kterými se pohybujete po strašidelném domě, sbíráte klíče nutné k postupu úrovní a nesmíte přitom narazit (doslova) do žádného z nepřátel. Těmi jsou tarantula, netopýr a duch.

Oči v hlavní roli – Ghost House (1982)

Osmdesátá léta přinesla mimo jiné obrovský rozmach hororových filmů a první herní adaptace na sebe nenechaly dlouho čekat. V roce 1983 vycházejí na Atari 2600 hned dvě – Texas Chainsaw Massacre (1983) Halloween (1983). Oba tituly nemají s filmy prakticky nic společného a jsou kritiky i hráči právem odsouzeny jako naprostý odpad.

Kožená tvář na lovu – Texas Chainsaw Massacre (1983)
Mike Myers ve svém živlu – Halloween (1983)

Jelikož je tou dobou za naprostý odpad považována opravdu velká část vyvíjených titulů, nastal tzv. krach videoherního průmyslu (v Japonsku známý jako Atari shock) . Lidé už nechtěli dávat peníze za nekvalitní hry a období úplného herního sucha trvalo až do roku 1985, kdy se Nintendo rozhodlo zariskovat a vstoupilo na americký trh se svým Nintendo Entertaiment Systém alias NES. Obrovská část populace si tuto konzoli velmi rychle oblíbila a brzy našla cestu i do Evropy. Bylo to vůbec poprvé, kdy Nintendo masivně uspělo mimo japonský trh.

Rok po uvedení NESu, představuje Konami svůj titul Castlevania (1986) určený právě pro tuto konzoli a v Japonsku také alternativní verzi s názvem Vampire Killer pro počítače MSX. Tato „hopsačka“ se odehrává v 17. stolení v Transylvanii a z velké časti vychází ze známé novely Dracula od Brama Stokera. Hlavním hrdinou je zde Simon Belmont, potomek slavného rodu Belmontů , kteří celá staletí nakopávali zadek Draculovi a to se chystá udělat také Simon. To je asi vše k hlavní zápletce Castlevanie.

U některých nepřátel jste vzteky zničili ovladač – Castlevania (1986)

I přes vysokou obtížnost, získala hra velmi kladné recenze, vstoupila do srdce mnoha hráčů a kvůli svému zasazení také fandů hororu.

V tomtéž roce se na americké i evropské půdě začíná více hlásit o slovo SEGA a servíruje nám Ghost House (1986) pro jejich tehdejší vlajkovou loď Master System. Přestože je zde jistá vizuální podobnost s Castlevanii, hra je určena spíše mladšímu publiku.

Infantilní vizuál, špičková hratelnost – Ghost House (1986)

O dva roky později přichází na obrazovky arkádových automatů Namco se svým Splatterhouse (1988) . V této drsné arkádě, se chopíte role Ricka, studenta parapsychologie, který je s partnerkou uvězněn v děsivém panství, kde brzy podlehne útoku monster. Maska teroru ho přivede zpět mezi živé, avšak přichází o svou původní podobu. Jako nabušené monstrum ve styu Jasona Voorheese se tak vydáváte na krvavou pouť, po stopách přítelkyně Jennifer. Ve Splatterhousu naleznete odkaz na spoustu hororových filmů, jako jsou Pátek třináctého či Smrtelné zlo, ale zkušení poznají také rysy Lovecraftovských nestvůr.

Je libo jatka? – Splatterhouse (1988)

V roce 1989 vydává Capcom hru Sweet home (1989), určenou výhradně pro Nintendo Famicom (japonskou verze NES). Jedná se o akční RPG založené na stejnojmenném hororovém filmu. Příběh se točí okolo slavného malíře, který v roce 1959 schoval několik vzácných maleb v obrovském panství a následně beze stopy zmizel. O třicet let později se pětice mladých filmařů vydává do zdánlivě opuštěného sídla s cílem nalézt jeho malby. Ihned po vstupu jsou však uvězněni duchem neznámé ženy a jejich život se stává děsivým bojem o přežití.

Pohled shora – Sweet Home (1989)
Během boje se pohled změní – Sweet Home (1989)

Dnes se může jevit taková zápletka jako klišé, ale na konci osmdesátých let se jednalo o velmi originální herní záležitost, která přinesla několik zcela nových prvků. Například nutnost organizovat položky v inventáři, ukryté předměty, hádanky, ale hlavně opravdu velmi temný příběh, který zahrnoval i upálení dítěte. Možná právě z tohoto důvodu neprošla hra západní cenzurou a nikdy neopustila Japonsko.

Ačkoliv do roku 1989 vzniklo již mnoho her s hororovou zápletkou, právě Sweet home je považován za první Survival horror vůbec a právě z tohoto titulu herní vývojáři ještě mnohokrát vycházeli.
Tuto dekádu uzavírá Project Firestart (1989) od Electronic Arts pro Commodore 64. Silně inspirovaná sci-fi horory, přináší tato místy filmová adventura, rozvětvený příběh s různými konci. Vzhledem k tomu, že byl titul vydán na tehdy již takřka mrtvou platformu, nevstoupil do povědomí příliš mnoha hráčů.

Sci-fi zasazení je poznat na první pohled – Project Firestart (1986)

Když se osmdesátá léta překlenula na devadesátá, zaznamenal herní průmysl obrovský rozmach. Vlastně se můžeme bavit o jeho zlaté éře. Trhu dominují 16 bitové konzole Nintendo a Sega, v odvětví počítačů jsou to pak Amiga a Atari, ale svou popularitu postupně získává také PC. Svět se zdá ještě v pořádku a pomalu se připravuje na příchod 32 bitových systémů.

You may also like...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *