Vzestup a pád Survival horroru – část druhá

Zásadní moment v dějinách Survival horroru nastává v roce 1992, kdy přichází francouzská společnost Infogrames s Alone in the Dark (1992) pro DOS. Jedná se o adventuru zasazenou do 2D předrenderovaného pozadí, ve kterém se pohybují polygonové 3D postavy. Ačkoliv tento systém zobrazení nenabízel úplnou svobodu pohybu a interakce s nakresleným pozadím byla omezená, udal v této oblasti směr takřka na dalších deset let.

Dobový cover funguje skvěle – škoda, že se již takové nedělají

Na výběr ve hře máte ze dvou hratelných postav. Edwarda Carnbyho a Emily Hartwood, kteří jsou uvěznění v temném sídle s ještě temnější minulostí. Roku 1924 se zde oběsil uznávaný umělec Jeremy Hartwood a ačkoliv byla jeho smrt obklopena záhadnými okolnostmi, nikoho nepřekvapila. O sídle totiž dlouho kolovaly zvěsti, že v něm straší a na případ se brzy zapomnělo. O několik let později přicházíte na řadu vy – buď jako soukromé očko Edward, který je najat vlivným starožitníkem, aby pro něj získal Hartwoodovo piano nebo jako Emily – umělcova neteř, která po pianu pátrá z důvodu ukrytého dopisu, vyjasňující strýčkovu sebevraždu. Jakmile dorazíte do domu, nenávratně se za vámi zabouchnou dveře, brzy vyskočí první monstrum a a jak je to dál, už zřejmě tušíte.

Váš příchod je bedlivě sledován
Emily mnoho krásy nepobrala

Celá hra je silně ovlivněna díly E.A. Poea a H.P. Lovecrafta. V příběhu určitě poznáte Zánik domu Usherů, v jedné části naleznete Necronomicon a také několik další knih, připomínajících Cthulhu tématiku.

Dodnes uznávaný „dědeček“ Survival horroru, dokázal prodat více než dva milióny kopií. S dvouletým odstupem, jste si hru mohli vyzkoušet také na konzoli 3DO a dočkala se i dalších pokračování. Bohužel také dvou opravdu špatných filmů od Uweho Bolla.

Druhý díl na sebe nenechal dlouho čekat, a tak o rok později vychází Alone in the Dark 2 (1993) pro DOS. Následující rok je portován na 3DO, a později jako Alone in the Dark: Jack is Back (1995) také na Segu Saturn a Sony Playstation. Tentokrát se zápletka točí okolo duchů nechvalně proslulých pirátu, kteří mají co do činění s únosem holčičky, kterou Carnby hledá.

Souboj s kostlivcem na pirátské lodi

S další roční prodlevou vychází exkluzivně pro DOS Alone in the Dark 3 (1994). Tentokrát vyšetřuje Carnby zmizení několika herců uprostřed Mojavské pouště, v tradičně vykresleném městě duchů. Původně zamýšlená trilogie se tímto uzavírá a série bude ještě dlouho spát.

Scénka jako vystřižená z westernu

Ve stejném roce přichází s kůží na trh japonští Riverhillsoft se svým Doctor Hauzer (1994), exkluzivním titulem pro 32bitovou konzoli 3DO. O 23 let později ji fanoušci přeložili také do Angličtiny. Pokud tedy vlastníte 3DO, můžete si hru zdarma stáhnout a užít v Latince.

Útěk před kamenem alá Indiana Jones
3DO a detailní polygonové modely

Rok 1995 znamenal velký zlom pro japonské vývojáře WARP. Dle mě velmi nedoceněné studio, které nabídlo během své krátké etapy v devadesátých letech, několik naprosto revolučních her. Jejich prvním velkým titulem, je stručně nazvané D (1995). Hra vychází téměř pro všechny tehdejší platformy – tedy 3DO, Sony Plasytation, Segu Saturn i DOS. Ač se jedná spíše o interaktivní film, fanoušci hororu zaplesali.

Ponuré chodby zámku a bohužel stejně ponurý odstín hry

Z pohledu první osoby ovládáte Lauru Harris, kterou hraje digitální herečka Laura. Ta se později objeví ještě v dalších dvou počinech od WARPu. Tuhle polygonovou krásku kontaktuje Policie, aby zkusila promluvit se svým otcem – lékařem, kterému tak trochu hráblo, vystřílel půlku nemocnice a následně se v ní zabarikádoval. Laura výzvu přijala a při prozkoumávání nemocnice prochází membránou mezi dvěma světy. Následně se ocitá se v opuštěném středověkém hradě, kde musí odhalit tajemství, které studoval její otec.

Hlavní hrdinka Laura

Na prozkoumání objektu a vyřešení všech hádanek, máte dvě hodiny čistého času. Nemožnost ukládat pozici, tak ze hry činí jednu velkou výzvu.

D nabízí opravdu velmi temný příběh, zahrnující mimo jiné pojídaní rodinných příslušníků, což jediného „kontrolora“ nenechalo chladným a hra byla v několika zemích zakázaná.

V roce 1996 herní průmysl servíruje dvě důležité hry. První z nich je zcela zásadní, druhá, ač neméně kvalitní, upadla v zapomnění. Tou první je Resident Evil (1996), v Japonsku vydaný jako Biohazard.

Vstup do Spencerova panství…
… a první střet se zombíkem

Vývoj zahájil Capcom už v roce 1993. Původně se mělo jednat o remake hry Sweet Home pro Super Nintendo, ale nakonec se od tohoto nápadu upustilo. Vedení vývoje se ujal legendární Shinji Mikami, který se v roce 1994 rozhodl vytvořit zcela novou hru pro vycházející platformu Sony Playstation. Dnes už všichni víte, že udělal zatraceně dobře a ač některé části hry ze Sweet Home vycházejí (obrovské sídlo, hádanky, otevírání dveří), příběh jsme dostali zcela exkluzivní.

Herní postavu si můžete vybrat ze dvou členů zvláštní policejní jednotky S.T.A.R.S Alpha – Jill Valentine a Chrise Redfielda. Ti jsou se svým týmem povoláni, aby vyšetřili sérii bizarních vražd v blízkosti města Racoon City, kde byla nalezena znetvořená těla jevící známky kanibalismu. Po výsadku v dané oblasti, je jednotka napadena agresivní smečkou psů a spásu se snaží nalézt v obrovském panství, kde na ně však čeká pouze boj o přežití.

Tyrant se utrhl ze řetězu

Obě hratelné postavy mají lehce odlišné vlastnosti, výbavu a také průchod hrou. Se sedmi různými konci, budete mít navíc chuť si hru zopakovat.

Resident Evil využívá systému statických kamer, kdy na svou postavu při průchodu lokacemi nahlížíte z různých úhlů, což působí filmovým dojmem. Stejně jako v případě Alone in the Dark zde naleznete předrenderované pozadí, tentokrát ještě rozšířené o předměty, se kterými můžete manipulovat. Modely všech postav jsou plně 3D.

Hra se stává zcela přelomovou a narozdíl od svých předchůdců, se dostává k hráčům první linie. Kritici se nebojí hodnotit plným počtem bodů a v nadcházející dekádě, se zde inspirovalo mnoho tvůrců. Nastává tak období, které je často nazýváno „érou klonů Resident Evilu“. Některé jsou povedené, jiné již méně a pak zde byli také tvůrci, kteří se rozhodli jít v žánru Survival horror svou vlastní cestou.

Ukázkovým příkladem jsou WARP a jejich Enemy Zero (1996) pro Segu Saturn. Zde se opět setkáte s virtuální herečkou Laurou Lewis, která se ze strašidelného zámku přesunula na palubu výzkumné vesmírné lodi AKI. Z kryospánku se probouzí uzamčena za naprosto rozsápanými dveřmi s nasprejovaným nápisem E0, lodí se linou hrůzostrašné zvuky a většina její posádky je již na kusy. Chopí se tedy zbraně na energočlánky a zcela osamocena vyráží na průzkum.

Laura se probouzí z kryospánku
Je to kočka

Enemy Zero nabízí opravdu filmový příběh, který si na čtyřech discích užijete z první osoby. Části hry, kde budete řešit hlavolamy, se odehrávají v předrenderovaném pozadí. Když vyrazíte na lov potvor, přenese se zábava do 3D.

FMV sekvencí je tu plno – i těch krvavých

Hra je sama o sobě velmi originální, ale naleznete zde také unikátní soubojový systém, kdy jsou neviditelní nepřátelé detekováni pouze pohybovým senzorem. Pro jejich zneškodnění, je potřeba do plna nabít článek energetické zbraně přidržením tlačítka, které pustíte až ve chvíli, kdy je potvora ve vaší bezprostřední blízkosti. Ta jde následně jednou ranou k zemi. Možná to zní snadně, ale tento systém vyžaduje opravdu precizní přípravu, a tak po většinu času půjdete jednou ranou k zemi, spíše vy. Tradiční „lifebar“, byste ve hře hledali marně.

Průchod lodí AKI

Ačkoliv Enemy Zero obdrželo mnoho kladných recenzí, do srdcí hráčů se nikdy nedostalo. Podobný osud brzy čekal také konzoli Sega Saturn.

Ve stejném roce přicházejí také Human Entertaiment se svým Clock Tower (1996) pro Sony Playstation, který se díky výrazné inspiraci v prostředí Resident Evilu, řadí také mezi Survival horrory. Ve skutečnosti se však jedná o temnou point and click adventuru. Titul sice nese stejné jméno jako o rok starší bratříček pro Super Famicom, ale jedná se o zcela odlišnou hru. V Japosnku je dokonce označována jako Clock Tower 2.

Kurzor symbolizující klasický point and click systém

Příběh se točí okolo sirotka něžného pohlaví, jménem Jennifer Simpspon, po které z neznámých důvodů pase vrah, ve hře označovaný jako Scissorman. Jméno je to vcelku výstižné, protože jeho hlavním vražedným nástrojem jsou obrovské nůžky. Jennifer tomuto maniakovi uniká napříč třemi scénáři a postupně odkrývá vrahovu temnou minulost a s ní také tu svou.

Na prvním Playstationu se později objevilo ještě jednoho pokračování s názvem Clock Tower: The Struggle Within (1998).

Hororovkám se na nové platformě od Sony libí, a tak majitelé této šedivé mašinky dostávají od Japonců pravidelnou nálož tohoto žánru. Za zmínku určitě stojí Overblood (1996) od Riverhillsoft, tvůrců Doctor Hauzer. Jde o scifi-horor, který jako první do žánru přináší plně 3D prostředí. Možnosti 3D byly však tou dobou velmi omezené, hráčům se grafika nelíbila, a tak se s Overblood 2 (1998) uchýlili také k předrenderovanému pozadí. Přívětivější vzhled však nic neměnil na faktu, že šlo o poznání horší titul. „Riverhilláci“ se později snažili protlačit Overblood 3 pro Playstation 2, ale bohužel to nestihli před svým krachem v roce 2004.

Poněkud nevzhledná grafika rozhodně nevypovídá o kvalitě hry

Fakt, že může Survival Horror fungovat stejně dobře z první osoby jako ze třetí, jen potvrzují NK System se svým The Note (1997), určeným výhradně pro první Playstation. Hlavním hrdinou je zde novinář na volné noze se zálibou v paranormálních jevech, jménem Akira. Ten je jednoho dne požádán zdrcenou ženou o pomoc při hledání ztracené dcerky, která vyjela s přáteli kamsi do Evropy, ale nikdy se nevrátila. Jediné, co po ní zůstalo, je fotka opuštěného domu, a právě v něm hra začíná.

Úvodní sekvence

Pokud bych měl vyzdvihnout nějaký mezník v dějinách Survival horroru, je jím rozmezí let 1998 – 2000 a konzole Sony Playstation, o čemž si budete moci přečíst zase příště.

You may also like...

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *